Zorg dragen voor jezelf als zorgverlener

Zorg dragen voor jezelf als zorgverlener

Het zijn hectische tijden, zeker voor iedereen die nu binnen de zorg werkt.

Je hebt ooit voor deze job gekozen omdat je zorg wil dragen voor anderen. Toch is het ook belangrijk om voldoende zorg te dragen voor jezelf. Maar hoe doe je dit in deze tijden?

5 tips om zorg te dragen voor jezelf

Tip 1: Pauzeer voldoende: even stoppen om weer verder te kunnen

Korte pauzes waarbij je even weg kan uit je werkplek kunnen rust brengen.

5 minuten een frisse neus ophalen, wat extra zuurstof opsnuiven kunnen je opnieuw energie geven. Maak van die 5 minuten gebruik om extra aandacht te schenken aan je ademhaling. Adem bewust in via je neus, maak hierbij gebruik van je buikademhaling (maw: steek je buik vooruit); Hou je adem even in en adem heel rustig uit. Voel ondertussen hoe je met je voeten stevig op de grond staat. Doe dit een 3 tal keer en je zal merken dat dit rust kan brengen.
Een korte stop kan er voor zorgen dat je er opnieuw tegenaan kunt.

Tip 2: Wees liefdevol voor jezelf

Hulpverleners hebben vaak de neiging om te denken dat ze niet genoeg gedaan hebben of willen vaak meer doen dan wat ze kunnen.

Maak voor jezelf een mantra die je regelmatig herhaalt. Bijvoorbeeld “ik ben me ervan bewust dat ik alles doe wat binnen mijn mogelijkheden ligt en dit is goed.”
Mindfulness kan helpend zijn in deze tijden. Wanneer je kan handelen vanuit je kracht ben je op je best. Op internet vind je heel wat gratis oefeningen https://aandacht.be/boeken-cds/gratis-oefeningen/

Tip 3: Blijf verbonden met je collega’s.

Zorg ervoor dat er ook in deze drukke tijden een moment is om de krachten te bundelen.
Denk hierbij aan sportteams die voor ze van start gaan elkaar aankijken en het vertrouwen in het team uitspreken door een gezamenlijk startwoord/startkreet.
Elke ochtend tegen elkaar zeggen “we gaan ervoor”, “Let’s go” werkt verbindend. Je hebt het gevoel er niet alleen voor te staan.

Tip 4: Ook vanop afstand kan je een betekenis hebben

Hulpverleners die zelf ziek worden en uitvallen voelen zich vaak machteloos, zeker wanneer men thuis moet blijven met milde symptomen: ik had zaken willen doen en nu kan/mag ik niet meer. Bekijk wat je vanop afstand kan doen. Misschien heeft een collega nood aan een babbel over alledaagse zaken.

Tip 5: Zoek ook naar voldoende ontspanning

Bekijk waar je zelf opnieuw energie kan uithalen.
Wandelen, buiten zijn, werken in de tuin, lekker koken. Vaak merk je dat fysieke activiteiten rust kunnen brengen in je hoofd.

Geef jezelf elke dag minstens een half uur cadeau waarbij je iets doet wat jou energie geeft en rust brengt in je hoofd. Zorg naast mentale ontspanning ook voor voldoende slaap. Een kwalitatieve slaap werkt zeer herstellend.

Heb je nood aan extra ondersteuning?

Om de West-Vlaamse non-profitsector te ondersteunen in deze bizarre en verwarrende tijden, bieden wij gratis online coachings aan tot eind april 2020.

Vul het contactformulier in, wij nemen snel contact met jou op.



Delen