Roddelen? Dat doe ik (niet)

beeld roddelen

Hoor jij jezelf het ook soms zeggen “ik wil niet roddelen maar…” en dan volgt een verhaal over iemand? Of misschien maak je soms mee dat iemand iets over iemand komt vertellen en jij je daar niet comfortabel bij voelt?

Waarom roddelen we?

Toch eerst een aantal redenen waarom we roddelen.

  • Het kan deel uitmaken van de cultuur van de organisatie.
    Als dit het geval is, kan het belangrijk zijn om samen op zoek te gaan naar de cultuurwijziging.
  • Roddelen kan ook ontstaan wanneer problemen blijven voortduren zonder dat er naar een oplossing gezocht wordt.
    Ook hier kan het vanuit collega’s, leidinggevenden belangrijk zijn om voldoende aandacht te besteden aan verzuchtingen van collega’s.
    Als directe communicatie niet werkt, nemen mensen hun toevlucht tot indirecte communicatie.

Tips bij 3 roddelsituaties

Hieronder geven we jou tips wanneer je een roddelneiging voelt opkomen of hoe je best kan reageren wanneer iemand bij jou komt roddelen:

Situatie 1: je voelt een roddelneiging opkomen…

Stel je de vraag wat ervoor zorgt dat je niet rechtstreeks communiceert.

  • Wat zou jij graag hebben dat de ander hoort?
  • Onderzoek hoe jij je boodschap zonder verwijt kan brengen.
  • Maak hierbij gebruik van de principes van verbindende communicatie (waarneming-gevoel-behoefte-verzoek)
  • Bekijk waar en wanneer je je de ander kan aanspreken.
  • Bereid je voor op mogelijke reacties van de ander en ga na hoe je kan luisteren naar de behoefte van de ander.

Situatie 2: men komt iets tegen jou vertellen…

Luister naar de onderliggende behoefte van de persoon die iets komt vertellen en herformuleer dit: “begrijp ik het goed dat je het niet fijn vond dat X jullie afspraak niet nakwam, waardoor jij in de knoei raakte met jouw opdracht?”

Stel nadien de vraag of je collega dit reeds formuleerde naar de persoon in kwestie.

Als dit niet gebeurde kan je samen met je collega nagaan hoe deze de boodschap rechtstreeks zou kunnen formuleren. Hoor je dat je collega het niet aandurft/aankan om de boodschap rechtstreeks te geven, wijs op de gevolgen: er zal niets veranderen.

Hoed je ervoor om zelf de boodschapper te worden!

Situatie 3: er wordt over jou geroddeld…

Let op met boodschappen die je via via te horen krijgt. Deze zijn vaak al gekleurd.

Stel jezelf de vraag of je het belangrijk vindt om de ander aan te spreken.

Als je dit doet, doe dit vanuit een onderzoekende houding. Vertrek vanuit jezelf. Vaak zal je zelf al gemerkt hebben dat de relatie met de ander gewijzigd is. Nodig de ander uit , bijvoorbeeld “ik heb het idee dat er iets op jouw lever ligt. Klopt dit? Het valt me op dat de manier waarop we met elkaar omgaan anders is dan vroeger”. 

Als de ander dit ontkent is het belangrijk om dit te aanvaarden. Geef aan dat je je blijkbaar vergist hebt. Formuleer een duidelijk verzoek “als er ooit iets zou zijn, zeg het me dan gerust”. Op deze wijze creëer je de mogelijkheid dat er toch nog rechtstreekse feedback komt.

Meer informatie

Ben je op zoek naar hoe je beter kan communiceren, hoe je durft communiceren? Hoe je assertief kan opkomen voor je mening?
Bekijk dan zeker ons opleidingsaanbod of doe beroep op 1 van onze coaches!

Heb je nog verdere vragen? Contacteer ons vrijblijvend via 050 40 34 50 of [email protected]

Deze vind je wellicht ook leuk