Sociale vaardigheden

Sociale vaardigheden - de volgende opleidingen gaan binnenkort van start


Begeleiden van collega’s/stagiairs/vrijwilligers op de werkvloer – 19 mei 2020

Een nieuwe collega, een stagiair of een vrijwilliger begeleiden op de werkvloer. Hoe pak je dit het efficiëntste aan, zodat een optimale leercurve ontstaat? Tijdens deze opleiding willen we je enkele handvaten aanreiken die jou kunnen helpen bij het opnemen van een begeleidende en ondersteunende rol.

Dag van de gemeenschapswacht 2019

Vonk is erkend tot het geven van de opleiding tot gemeenschapswacht. Omdat we geloven in continue bijscholing organiseren we elk jaar een ontmoetings- en bijscholingsmoment: de dag van de gemeenschapswacht. Op deze dag scholen de gemeenschapswachten zich bij en kunnen ze ervaringen uitwisselen met gemeenschapswachten van andere besturen.

Helder communiceren: Hoe breng ik mijn boodschap krachtiger over? – start 24 november 2020

Helder communiceren is een kunst. Het helder en duidelijk verwoorden van jouw boodschap verhoogt ook de kans op succes! In deze opleiding staan we stil bij hoe communicatie nu precies werkt en hoe jij met behulp van enkele technieken en handvaten jouw communicatie kan versterken.

Helder communiceren: Hoe breng ik mijn boodschap krachtiger over? start 8 oktober 2019

Je maakt op een praktische manier kennis met de algemene principes van communicatie. Je ervaart wat het effect is van verschillende communicatiestijlen en hoe je deze zelf kunt toepassen in de praktijk. Je leert een aantal gesprekstechnieken toepassen die de samenwerking en het overleg met anderen effectiever maken.

Omgaan met klanten in moeilijke situaties en met verbale agressie – 5 maart 2020

Deze opleiding leert je om te gaan met moeilijke klanten en met verbale agressie. Je leert waarom mensen zich lastig kunnen gedragen en hoe je hier succesvol op inspeelt ... want de manier waarop we reageren is bepalend voor het verdere verloop van het contact/conflict.

Omgaan met klanten in moeilijke situaties en met verbale agressie – 6 oktober 2020

Het gedrag van klanten wordt vaak als lastig of problematisch ervaren als ze komen met opmerkingen of kritiek, een klacht formuleren of agressief uit de hoek komen. De reactie die hierop gegeven wordt is bepalend voor de verdere interactie: de klant wordt bozer, spreekt iemand anders aan of voelt zich gehoord waardoor samen naar een oplossing gezocht wordt.

Ontdek je eigen communicatie stijl en hoe je die afstemt op anderen. (Insights ®) – start 18 februari 2020

Krijg je als medewerker graag inzicht op jouw manier van communiceren, de sterke punten hiervan en de aandachtspunten? Wil je graag leren hoe je (nog) beter te verbinden met anderen: klanten, collega's, leidinggevende? Dan is deze opleiding beslist iets voor jou.

Succesvol onderhandelen naar een win-win – start 2 april 2020

Werk je binnen een lokaal bestuur en bevind je je regelmatig in een onderhandelingssituatie? Dan is deze opleiding er voor jou! A.d.h.v. specifieke vragen en eigen casussen krijg je inzicht in mogelijke onderhandelingsstrategieën en onderhandelingsstijlen. Je ontdekt welke stijl je zelf hanteert en kan de principes van samenwerkingsgericht onderhandelen toepassen. Kortom, je gaat terug naar je werkplek en kan effectiever onderhandelen.

Workshop assertiviteit: hoe krijg ik het gezegd? – 27 april 2020

Na deze workshop ben je in staat om boodschappen op een heldere manier over te brengen. Bovendien durf je je standpunt duidelijk communiceren, zodat je wordt gehoord door de andere. Je kan nee zeggen als je iets niet wil, of als je het niet eens bent met iemand. Tijdens de workshop worden verscheidene, bruikbare tools aangereikt om dit te oefenen.