Vaardigheidstraining

Vonk organiseert vaardigheidstrainingen rond volgende thema's:

Alle opleidingen op een rijtje:

Vaardigheidstraining


Doeltreffend leidinggeven – najaar 2017

Deze 10-daagse opleiding geeft inzicht in hoe je jouw medewerkers kan motiveren en coachen. Volgende thema’s komen aan bod: leidinggeven, motiveren en delegeren, coachen van medewerkers, teambuilding, vergadertechnieken, conflicthantering, leidinggeven aan verandering en spreken voor publiek.

Functionerings-en feedbackgesprekken voeren – Brugge – najaar 2017

In deze tweedaagse opleiding leer je hoe je een goed plannings-, functionerings- en evaluatiegesprek voert. De opleiding wordt zeer interactief gegeven met ruimte voor vraagstelling, intervisie en rollenspelen.

Functionerings-en feedbackgesprekken voeren – Roeselare – najaar 2017

In deze tweedaagse opleiding leer je hoe je een goed plannings-, functionerings- en evaluatiegesprek voert. De opleiding wordt zeer interactief gegeven met ruimte voor vraagstelling, intervisie en rollenspelen.

Helder communiceren – najaar 2017

Je maakt op een praktische manier kennis met de algemene principes van communicatie. Je ervaart wat het effect is van verschillende communicatiestijlen en hoe je deze zelf kunt toepassen in de praktijk. Je leert een aantal gesprekstechnieken toepassen die de samenwerking en het overleg met anderen effectiever maken.

Hoe komt mijn mail professioneel over?

Moet je vaak mailen en ben je niet zeker hoe je de lezer aanspreekt? Zoek je richtlijnen om jouw mail toegankelijk en duidelijk te maken? Twijfel je aan de conventies die tegenwoordig gelden? Ben je niet zeker hoe (in)formeel je kan zijn? In deze opleiding leer je hoe je op een professionele manier kan mailen.

Leidinggeven voor ploegbazen – najaar 2017

Als ploegbaas leidinggeven aan medewerkers: wat houdt dat in en hoe doe je dat? Je maakt kennis met verschillende aspecten van leidinggeven en je leert hoe je deze kunt inzetten binnen jouw dienst. Je leert wat je kan doen om met een team medewerkers de nodige resultaten te halen.

Leidinggevenden – Succesvol vergaderen – voorjaar 2017

In deze opleiding leer je een vergadering in goede banen leiden. Je leert de basisregels, soorten agendapunten en de verschillende rollen (bv. voorzitter, verslaggever ...) kennen. Je leert omgaan met verschillende types deelnemers en je leert verschillende werkvormen inzetten.

Leidinggevenden – Verzuimgesprekken voeren – voorjaar 2017

In deze opleiding leer je omgaan met ziekteverzuim en leer je hierover waardevolle gesprekken voeren met je medewerkers. Wat is ziekteverzuim en hoe ontstaat het? Hoe spreek je erover met de betrokken medewerkers, zonder in valkuilen te trappen? Hoe kan je ziekteverzuim voorkomen door middel van een actieplan? De tips worden ingeoefend aan de hand van rollenspel.

Schenk klare taal. Ban ambtenarees!

Leer hoe je duidelijk en klantvriendelijk kunt schrijven, zonder te vervallen in stijve taal of ambtenarees. Zorg er door een paar ingrepen in je taalgebruik voor dat je toegankelijke teksten schrijft, die voor iedereen begrijpbaar zijn.

Schrijven voor websites

Schrijf je vaak teksten voor websites (internet of intranet) van een lokaal bestuur? Of ben je webredacteur en pas je teksten van medewerkers aan om op het web te publiceren? Sta je er als communicatieambtenaar voor in dat surfers de webteksten van je bestuur vinden en lezen? Dat je boodschap of oproep aankomt? In deze schrijftraining oefen je een arsenaal aan webschrijfvaardigheden.

Spelling is geen kwelling. Schrijf zonder fouten!

Deze opleiding frist de belangrijkste spellingsregels op en oefent deze op een praktische manier in. Na deze opleiding twijfel je niet meer wanneer je een spellingsprobleem tegen het lijf loopt.

Spraakmakers

'Spraakmakers' is een lerend netwerk voor spreekvaardigheid, waarbij je je spreekvaardigheid verbetert. Je leert je comfortabel voelen als je voor een groep staat en je krijgt steuntjes aangereikt om je betoog op een overtuigende manier te brengen. Door het oefenen in een vast en vertrouwd gezelschap word je een zelfzekere en aangename spreker, op je eigen tempo.

Time management

In deze opleiding leer je je tijd efficiënt gebruiken door komaf te maken met tijdverlies, door een voor jou ideale workflow te ontwikkelen, door prioriteiten te stellen en uitstelgedrag te elimineren.

Verbaal agressieve klanten: Hoe ermee omgaan? – najaar 2017

Tijdens deze opleiding leer je: - klantgericht te handelen in een moeilijke situatie zonder de burger of zichzelf geweld aan te doen en - professioneel omgaan met burgers die zich verbaal agressief gedragen. De opleiding wordt op een bijzonder interactieve manier gegeven en vertrekt vanuit de ervaringen van de deelnemers zelf. Om de leereffecten te ondersteunen wordt een acteur ingeschakeld. Dankzij de acteur kan de intensiteit verhogen.

Verbaal agressieve klanten: Hoe voorkomen? – najaar 2017

Tijdens deze opleiding leren we: - welke verwachtingen klanten hebben en hoe we hieraan kunnen tegemoet komen - hoe belangrijk de juiste communicatie en gedrag zijn bij de omgang met de klant De opleiding wordt op een bijzonder interactieve manier gegeven. We vertrekken vanuit de eigen ervaringen van de deelnemers en bouwen hierop verder. We oefenen vaardigheden in.

Wervend schrijven: Hoe overtuig ik mijn lezers? – najaar 2017

In deze opleiding leer je hoe je diverse tekstsoorten - bij voorbeeld folders, (web)teksten, nieuwsbrieven, e-mails en persberichten - optimaal kan inzetten om je lezers te overtuigen of tot actie aan te zetten.