Vaardigheidstraining

Vonk organiseert vaardigheidstrainingen rond volgende thema's:

Alle opleidingen op een rijtje:

Vaardigheidstraining


Begeleiden van collega’s/stagiairs/vrijwilligers op de werkvloer

Een nieuwe collega, een stagiair, een vrijwilliger begeleiden op de werkvloer, het is niet steeds evident. Tijdens deze opleiding willen we je handvaten en kaders aanreiken die jou kunnen helpen bij het opnemen van deze rol.

Clean desk, clean disk. Hoe vind ik iets terug in 3 seconden?

In deze opleiding leer je de efficiëntie en effectiviteit verbeteren voor jezelf en binnen je afdeling. Het uiteindelijk doel is iets binnen de 3 seconden terugvinden op kantoor of op de PC.

Doeltreffend leidinggeven – start 26 februari 2019

Deze 10-daagse opleiding geeft inzicht in hoe je jouw medewerkers kan motiveren en coachen. Volgende thema’s komen aan bod: leidinggeven, motiveren en delegeren, coachen van medewerkers, teambuilding, vergadertechnieken, conflicthantering, leidinggeven aan verandering en spreken voor publiek.

Duidelijke (vergader)verslagen schrijven in een ambtelijke context – start 19 mei 2020

Na deze training kan je jouw vergaderverslagen toegankelijker, leesbaarder en rendabeler maken. Je gebruikt daarbij een heldere en overzichtelijke structuur met een duidelijk onderscheid tussen hoofd- en bijzaken. Je leert de geschikte verslagvorm gebruiken in een vlotte en helder schrijfstijl en je zorgt ervoor dat het verslag duidelijke afspraken bevat.

Helder communiceren – start 24 november 2020

Helder communiceren is een kunst. Het helder en duidelijk verwoorden van jouw boodschap verhoogt de kans op succes! In deze opleiding staan we stil hoe communicatie nu precies werkt en hoe jij met behulp van enkele technieken en handvaten jouw communicatie kan versterken.

Helder communiceren – start 8 oktober 2019

Je maakt op een praktische manier kennis met de algemene principes van communicatie. Je ervaart wat het effect is van verschillende communicatiestijlen en hoe je deze zelf kunt toepassen in de praktijk. Je leert een aantal gesprekstechnieken toepassen die de samenwerking en het overleg met anderen effectiever maken.

Help! Hoe overleef ik een landschapsbureau?

Werk je sinds kort in een landschapsbureau? Of maak je binnenkort de overstap naar een landschapsbureau? Vind je het zelf moeilijk om in een dergelijke omgeving te werken? Kom dan naar deze opleiding. Je krijgt tips en tricks om vreugdevoller en met nog meer concentratie te kunnen werken in deze nieuwe werkomgeving. Je leert ook hoe je afspraken kan maken met collega's om de werksfeer optimaal te houden.

Hoe blijf je als leidinggevende in je kracht? – start donderdag 24 oktober 2019

In deze opleiding leer je als leidinggevende zorgzaam leidinggeven; met zorg voor de ander maar ook zorg voor jezelf. Je leert leiderschap te ontwikkelen vanuit je eigen mogelijkheden, valkuilen en kracht. Je leert ontspannen en assertief te reageren, zelfs in crisissituaties. Maar niet zonder jezelf te verliezen. We leren je jouw eigen vitaliteit en evenwicht te verhogen als leidinggevende en je energiebalans te bewaken.

Integratie gemeente – OCMW : workshop effectief en flexibel leiderschap

Leiderschap is belangrijk, zeker bij verandering. Deze workshop gaat in op de betekenis van leiderschap in een organisatie. We lichten het basismodel van situationeel leiderschap toe en elke deelnemer bepaalt zijn effectiviteit en flexibiliteit. In interactieve oefeningen lichten we de resultaten toe.

Integratie gemeente – OCMW : workshop integraal veranderingsmanagement

Organisaties zijn constant in verandering en het is belangrijk om over een goed raamwerk te beschikken om veranderingen integraal te bekijken en zo een maximale kans op succes te garanderen.

Integratie gemeente – OCMW : workshop organisatiecultuur

De organisatiecultuur bepaalt in belangrijke mate of een verandering slaagt of faalt. Deze workshop leert de deelnemers om de cultuur in de eigen organisatie te typeren om van daaruit te zien hoe ze die holistisch kunnen veranderen.

Integratie gemeente – OCMW : workshop participatieve strategiebepaling

Hoe kunnen we binnen een organisatie samen onze strategie bepalen? In de workshop leren we een SWOT en de daarbij horende confrontatiematrix hanteren en toepassen binnen een organisatie.

Integratie gemeente – OCMW : workshop resultaatsgericht leiderschap

Hoe vind je een evenwicht tussen controle en naïef vertrouwen? We duiden de relatie tussen aansturing, motivatie, groei en empowerment en oefenen het leiding geven aan de hand van een praktisch model.

Integratie gemeente – OCMW: workshop optimaal organiseren

Binnen een organisatie moeten we taakverdeling en coördinatie op de meest optimale manier uitbouwen. Hoe verzoenen we beide tegenpolen?

Integratie gemeente – OCMW: workshops management en leiderschap

Het aanbod bestaat uit een aantal workshops ( 3 uur) waarin concreet met een tool aan de slag wordt gegaan om de integratie gemeente – OCMW te ondersteunen. Elke workshop staat op zichzelf en kan apart gevolgd worden.

Leidinggeven voor ploegbazen – start 5 november 2019

Als ploegbaas leidinggeven aan medewerkers: wat houdt dat in en hoe doe je dat? Je maakt kennis met verschillende aspecten van leidinggeven en je leert hoe je deze kunt inzetten binnen jouw dienst. Je leert wat je kan doen om met een team medewerkers de nodige resultaten te halen.

Mindmapping – donderdag 30 januari 2020

Na het volgen van de opleiding heeft de cursist geleerd zijn gedachten te organiseren en ideeën associatief en visueel te formuleren waardoor de concentratie en creativiteit stijgen en hij beter onthoudt. Radiant Thinking ligt aan de basis van deze notitiemethode.

Omgaan met conflicten als leidinggevende

In deze opleiding leer je als leidinggevende conflicten in je team detecteren, analyseren en aanpakken. Na wat achtergrondinformatie over hoe conflicten ontstaan, leer je praktisch hoe je kan tussenkomen en bemiddelen in de verschillende mogelijke fases van een conflict. De vaardigheden worden ingeoefend aan de hand van (eigen) praktijksituaties.

Omgaan met grensoverschrijdend gedrag (voor leidinggevenden)

Grensoverschrijdend gedrag op het werk doet zich - vaak heimelijk - voor in alle bedrijven en instellingen, ongeacht hun sector en kan zich dus ook voordoen in de overheidssector. Hoe herken je grensoverschrijdend gedrag en vooral hoe reageer je hierop? Of het nu gaat om pesten dan wel seksuele intimidatie, het vraagt om een bepaald bewustzijn rond dit thema. Bovendien vereist het omgaan hiermee op de werkvloer de nodige dosis assertiviteit en professionaliteit.

Omgaan met klanten in moeilijke situaties en met verbale agressie – 1 oktober 2019

Deze opleiding leert je om te gaan met moeilijke klanten en met verbale agressie. Je leert waarom mensen zich lastig kunnen gedragen en hoe je hier succesvol op inspeelt ... want de manier waarop we reageren is bepalend voor het verdere verloop van het contact/conflict.

Professioneel en helder mailen

Moet je vaak mailen en ben je niet zeker hoe je de lezer aanspreekt? Zoek je richtlijnen om jouw mail toegankelijk en duidelijk te maken? Twijfel je aan de conventies die tegenwoordig gelden? In deze opleiding leer je hoe je op een professionele manier kan mailen, volgens de regels van de netiquette.

Recht op feedback – hoe kan ik mij als medewerker voorbereiden op een feedbackgesprek?

Na deze opleiding weet jij hoe je je kan voorbereiden op een feedbackgesprek en ben je in staat om je bespreekpunten aan te brengen. Je leert ook hoe je kan luisteren naar feedback die je krijgt van je leidinggevende.

Recht op feedback – Werkvormen en methodieken om nog meer uit je gesprekken te halen – start 16 september 2019

Ben je leidinggevende en heb je reeds ervaring met het voeren van feedbackgesprekken? In deze tweedaagse opleiding reiken we je een aantal instrumenten aan die je kan gebruiken om ervoor te zorgen dat je feedbackgesprekken motiverend kunnen zijn. Daarnaast staan we stil bij het voeren van moeilijke gesprekken.

Recht op feedback: gesprekstechnieken voor beginnende leidinggevenden – start 17 maart 2020

In deze tweedaagse opleiding leer je hoe je als leidinggevende op een constructieve wijze feedback kan geven aan jouw medewerkers. Dit kan, maar hoeft niet verbonden te zijn aan de klassieke evaluatiecyclus. Tevens wordt nagegaan hoe je jezelf en jouw medewerker kan voorbereiden op feedbackgesprekken.

Recht op feedback: gesprekstechnieken voor beginnende leidinggevenden – start 19 november 2019

In deze tweedaagse opleiding leer je hoe je als leidinggevende op een constructieve wijze feedback kan geven aan jouw medewerkers. Dit kan, maar hoeft niet verbonden te zijn aan de klassieke evaluatiecyclus. Tevens wordt nagegaan hoe je jezelf en jouw medewerker kan voorbereiden op feedbackgesprekken.

Recht op feedback: gesprekstechnieken voor beginnende leidinggevenden – start 22 oktober 2020

In deze tweedaagse opleiding leer je hoe je als leidinggevende op een constructieve wijze feedback kan geven aan jouw medewerkers. Dit kan, maar hoeft niet verbonden te zijn aan de klassieke evaluatiecyclus. Tevens wordt nagegaan hoe je jezelf en jouw medewerker kan voorbereiden op feedbackgesprekken.

Recht op feedback: gesprekstechnieken voor beginnende leidinggevenden – start 28 mei 2020

In deze tweedaagse opleiding leer je hoe je als leidinggevende op een constructieve wijze feedback kan geven aan jouw medewerkers. Dit kan, maar hoeft niet verbonden te zijn aan de klassieke evaluatiecyclus. Tevens wordt nagegaan hoe je jezelf en jouw medewerker kan voorbereiden op feedbackgesprekken.

Schenk klare taal. Ban ambtenarees!

Leer hoe je duidelijk en klantvriendelijk kunt schrijven, zonder te vervallen in stijve taal of ambtenarees. Zorg er door een paar ingrepen in je taalgebruik voor dat je toegankelijke teksten schrijft, die voor iedereen begrijpbaar zijn.

Spelling is geen kwelling

Deze opleiding frist de belangrijkste spellingsregels op en oefent deze op een praktische manier in. Na deze opleiding twijfel je niet meer wanneer je een spellingsprobleem tegen het lijf loopt.

Spraakmakers

'Spraakmakers' is een lerend netwerk voor spreekvaardigheid, waarbij je je spreekvaardigheid verbetert. Je leert je comfortabel voelen als je voor een groep staat en je krijgt steuntjes aangereikt om je betoog op een overtuigende manier te brengen. Door het oefenen in een vast en vertrouwd gezelschap word je een zelfzekere en aangename spreker, op je eigen tempo.

Succesvol vergaderen

In deze vorming leer je als leidinggevende of voorzitter van een vergadering, de vergadering vlot te laten verlopen. Je leert omgaan met de verschillende types deelnemers (de mondige en minder mondige, de geïnteresseerden en minder geïnteresseerden,...) Je leert werkvormen aan, zodat je een brainstorm in goede banen kan leiden of een SWOT-analyse, een stelling,... Met een goede voorzitter verlopen vergaderingen vlotter, efficiënter en aangenamer voor alle deelnemers.

Time management

In deze opleiding leer je je tijd efficiënt gebruiken door komaf te maken met tijdverlies, door een voor jou ideale workflow te ontwikkelen, door prioriteiten te stellen en uitstelgedrag te elimineren.

Timemanagement en efficiënt werken in Outlook – start 12 november 2019

Ben je je ervan bewust dat jouw tijdsgebruik niet optimaal is? Dan kan je door investering van een beetje tijd in deze opleiding in de toekomst veel ‘tijd winnen’. Deze opleiding combineert de aanpak van een klassieke timemanagement training met de echte praktijk. Je gaat zelf aan de slag op een computer en krijgt tips om je mailbox en agenda in Outlook beheersbaar te houden.

Verzuimgesprekken voeren

Ben jij een leidinggevende en wil je ziekteverzuim binnen je dienst of team bespreekbaar maken? Kom dan naar de interactieve training “Verzuimgesprekken voeren”. De trainer, Siegfried Debruyne, beschikt zelf over een ruime praktijkervaring en begeleidt je in kleine groepjes naar het einddoel: een goed verzuimgesprek voeren.

Visual harvesting: Hoe noteren of communiceren met beelden ipv met teksten? start 17 februari 2020

Uh? Visual Harvesting? Je denkt misschien ‘wat is dat?’. Je zou het vrij kunnen vertalen als visueel noteren. Eenvoudig komt het er op neer dat je beelden gebruikt in plaats van tekst. Want één beeld zegt meer dan duizend woorden. De toepassingen die visual harvesting kent zijn eindeloos : een visueel vergaderverslag maken, een cartoon maken om een bepaalde nieuwe procedure binnen je organisatie op een ludieke wijze te verspreiden, beelden maken om je nieuwsbrief op te vrolijken, processen visueel in kaart brengen, vergaderingen faciliteren, begeleiden van cocreatie, …. Je hoeft heus geen tekenwonder te zijn om met visual harvesting aan de slag te gaan. Via de aangeleerde technieken kan iedereen ermee aan de slag.

Wervend schrijven: hoe overtuig ik mijn lezers? – start donderdag 10 oktober 2019

Deze training leert de deelnemers hoe ze diverse tekstsoorten - bijvoorbeeld folders, webteksten, nieuwsbrieven, e-mails en persberichten - optimaal kunnen inzetten om hun lezer te overtuigen of tot actie aan te zetten. De deelnemers komen te weten hoe ze de lezer aan het lezen kunnen zetten en krijgen voorbeelden aangereikt waaruit blijkt dat waarom teksten al dan niet hun doel bereiken. Ze leren hoe ze de specifieke kenmerken van elke tekstsoort kunnen gebruiken om te werven en hoe ze overtuigend en doelgroepgericht kunnen formuleren. Ze krijgen ook handige tips om teksten wervend te maken.

Wit of zwart? Help je team integer om te gaan met dilemma’s op de werkvloer! 21 januari 2020

Is het wit? Of is het zwart? Heel vaak worden we op de werkvloer geconfronteerd met situaties in de grijze zone. Mag je ingaan op dat aanbod van die ene leverancier om eens samen te gaan eten? Mijn collega zit de hele dag door op facebook, hoe reageer ik hier best op? De opleiding is 2 uur vroeger gedaan, moet ik nu nog terug naar het werk? Als leidinggevende ben je mee verantwoordelijk voor het gedrag van jouw medewerkers. In deze opleiding gaan we in op een aantal handvaten om met moeilijke integriteitskwesties om te gaan. Daarnaast verdiepen we ons verder in de vraag: hoe bevorder ik de integriteit binnen mijn team?

Wit of zwart? Hoe kan ik integer omgaan met dilemma’s op de werkvloer? 21 januari 2020

Is het wit? Of is het zwart? Heel vaak worden we op de werkvloer geconfronteerd met situaties in de grijze zone. Mag je ingaan op dat aanbod van die ene leverancier om eens samen te gaan eten? Mijn collega zit de hele dag door op facebook, hoe reageer ik hier best op? De opleiding is 2 uur vroeger gedaan, moet ik nu nog terug naar het werk? In deze opleiding willen we de bewustwording rond integriteitsdilemma’s stimuleren en reiken we een aantal handvaten aan om steeds op een integere manier te reageren.

Workshop assertiviteit: hoe krijg ik het gezegd? – 21 oktober 2019

Tijdens deze workshop leer je hoe je je kan uitdrukken op een assertieve manier. Nadien ben je in staat om boodschappen op een heldere manier over te brengen en durf je je standpunt duidelijk communiceren zodat je wordt gehoord door de andere. Je kan nee zeggen als je iets niet wil of als je het niet eens bent met iemand.