Op de eerste woensdag van november vieren we stress awareness day

stress awareness day

Stress. Het is een bizar beestje. Het kruipt onder je vel en voor je het weet wordt het je allemaal te veel.

Op de eerste woensdag van november ‘vieren’ we ‘stress awareness day’, een dag die jou de kans biedt om stil te staan bij wat stress is. Wat doet het met je lichaam? Met je mindset?

Wat bezorgt jou precies stress?

Stress is eigenlijk een chemische reactie in je lichaam. De stresshormonen zorgen ervoor dat we kunnen vechten of vluchten (de zogenaamde fight or flight-reactie), dat we paraat staan, dat we in actie kunnen schieten.

Positief toch, je beste beentje kunnen voorzetten om dingen te realiseren?

Het schoentje knelt echter als we in hoge mate beroep doen op ons stress-systeem en we op die manier chronische stress opbouwen. Ons lichaam is hier niet op voorzien en maakt ons dit duidelijk via allerhande signalen. (Wil je meer weten over deze signalen. Lees dan zeker even verder op de website checkjezelf.be.)

Ga op zoek naar jouw energierovers en -gevers.

Neem vandaag even de tijd om stil te staan bij jouw energierovers (=wat jou energie kost) en energiegevers (=wat jou energie geeft). Houden ze elkaar in evenwicht? Of slaat de weegschaal eerder door richting je energierovers?

Jouw energierovers en -gevers kunnen er vb. als volgt uitzien:

EnergieroversEnergiegevers
Een te strakke deadlineWandelen in de natuur
GeldproblemenSpelen met de kinderen
Ruzie met je zusLuisteren naar muziek
Saunabezoek

Je kan deze energiegevers en -rovers ook visueel gaan uittekenen. Dit zorgt ervoor dat je ‘ziet’ wat er precies aan de hand is. In bovenstaand voorbeeld zou dit er als volgt uitzien:

De rode lijnen staan voor de zaken die momenteel energie afnemen (=energierovers), de groene lijnen voor zaken die je energie geven (=energiegevers). De lengte van de lijn bepaalt de intensiteit. Hoe langer de lijn, hoe meer energie het je geeft/ontneemt.

Ik heb meer energierovers dan -gevers, wat nu?

Ervaring leert dat de rode lijnen veel vlotter uit de pen komen dan de groene lijnen. Is dit in jouw geval ook zo?

Dan is deze stress awareness day-oefening zeker zinvol. Voldoende groene lijnen vormen immers een buffer tegen het opbouwen van chronische stress.

Zit je vast? Dan kan een opleiding rond preventief omgaan met stress, of een workshop veerkracht jou helpen.

Liever geen gesprek in groep? Dan is een individueel coachingstraject voor jezelf of voor één van je medewerkers een oplossing.

Meer informatie?

Heb je nog verdere vragen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We maken graag tijd voor een verkennend gesprek in functie van je vraag.

#vonkiservoorjou

Deze vind je wellicht ook leuk