Onze ervaring met online opleiding, coaching en selectie

Onze ervaring met online opleiding, coaching en selectie

De coronacrisis heeft Vonk geïnspireerd en gestimuleerd om creatief onze dienstverlening te kunnen blijven uitvoeren. Want opleiding en coaching blijven belangrijk, ook en misschien zelfs vooral als het allemaal wat uitdagender wordt.

Wat onze trainer Hanne vond over online opleiding

Afgelopen periode zijn er verschillende online opleidingen doorgegaan bij Vonk.

Onze trainer Hanne deelt haar ervaring: “In mijn trainingen streef ik altijd naar veel interactie en een praktijkgerichte aanpak. Om dit mogelijk te maken in mijn online opleidingen, koos ik ervoor om in kleine groepen te werken. Zo worden drempels om vragen te stellen weggenomen én is er tijd om deelnemers effectief te laten oefenen. Door de opleidingen niet te lang of te theoretisch te maken en af en toe pauzes in te lassen, blijft het ook voor de deelnemers boeiend en aangenaam. Deelnemers zijn opvallend dankbaar en tevreden na elke training. Dit bewijst nog maar eens hoe belangrijk mensen het vinden om te kunnen blijven leren en groeien.”

Wat onze coach Ingrid vond over online coaching

Ook voor coaching heeft Vonk de digitale kaart getrokken. Onze coach Ingrid voerde verschillende online gesprekken met haar coachees: “Online coaching is niks nieuws en werkt prima op voorwaarde dat er een goede internetverbinding is. Horen én zien wat er wel -of juist niet- gezegd wordt, zijn immers heel belangrijk. Voor mijn coachees was dit minder vanzelfsprekend, zeker bij een opstartend coachingstraject. Maar éénmaal gestart, kwamen ook zij snel tot de conclusie ‘dat het helemaal niet nodig was om zo zenuwachtig te zijn’. Sommige coachees hebben intussen bewust gekozen voor een gecombineerd traject waarbij zowel face-to-face- als online-gesprekken worden ingepland. En zo blijft hun coaching-traject ‘corona-proof’!”.

Wat onze selectiedeskundigen vonden over online selectie

De coronarestricties zorgden er voor dat we voor selectieprocedures die lopende waren, ineens snel een oplossing moesten vinden.

Voorzichtig tastten we de online mogelijkheden af, maar al snel waren we overtuigd.

Aan de hand van een telefonisch gesprek of videochat met de klant, legden we samen een geschikte testbatterij vast.

In het online assessment center konden de kandidaten vervolgens alle testen gewoon van thuis uit afleggen.

Kandidaten krijgen daarvoor toegang tot ons online platform. Het enige wat de kandidaat nodig heeft is een internetverbinding en een ruimte waarin hij of zij ongestoord kan werken. De kandidaat ontvangt op voorhand een fiche met uitleg rond de werking van het online assessment center, zodat hij/zij goed weet wat te verwachten.

Onze conclusie

Persoonlijk contact blijft onze voorkeur houden, maar de online mogelijkheden bieden een prima alternatief.

Daarom zullen wij in de toekomst ook de combinatie van beide aanbieden aan de klant.

Delen