Omgaan met feedback, het is niet altijd even gemakkelijk

Omgaan met feedback, het is niet altijd even gemakkelijk

We worden dagelijks geconfronteerd met feedback. Zowel op het werk als thuis krijgen we regelmatig opmerkingen op ons gedrag of onze uitspraken. Je herkent zeker wel enkele van de volgende uitspraken “Jij laat ook altijd alles rondslingeren in huis!”, “Kan je nu nooit eens op tijd komen?”, “Ik had dat verslag gisteren al verwacht …”.
Denk maar even na. Je kan vast al snel enkele voorbeelden bedenken uit jouw eigen omgeving.

Probeer er ook eens bij stil te staan hoe je zelf gereageerd hebt op die feedback.
We stellen vast dat het niet altijd even gemakkelijk is om op een positieve manier om te gaan met feedback. Zeker wanneer de feedback niet helemaal volgens de regels van de kunst wordt gegeven, schieten we al snel in de verdediging. Soms gaan we zelfs voluit in de tegenaanval. Heel vaak kwetst feedback.

Nochtans is feedback een cadeau. En dan hebben we het niet enkel over positieve feedback. Ook negatieve feedback is bijzonder waardevol. Feedback is namelijk de beste manier om bij te leren, om jezelf verder te ontwikkelen.

Bron: Pexels.com

Hoe ga je om met feedback?

Goede feedback wordt uiteraard opbouwend geformuleerd. Als ontvanger van de feedback heb je dit echter niet in de hand.

Wel bepaal je zelf wat je met de feedback doet. Deze tips zullen jou helpen beter om te gaan met de ontvangen feedback:

  • Feedback komt vaak hard toe. Probeer niet meteen in discussie te treden over de inhoud van de feedback en haal eerst even diep adem. Geef gerust toe dat je hier wat van verschiet of dat dit je wel raakt. Je mag boos, verdrietig, verbaasd, … zijn. Benoem wat je voelt (op een niet verwijtende, oprechte manier!), eerder dan jouw emoties onrechtstreeks te uiten.
  • Neem de tijd om de feedback even te laten bezinken. Zeker wanneer er sterke emoties meespelen is het vaak niet mogelijk om hier meteen mee aan de slag te gaan. Slaap er een nachtje over, ventileer de eerste gevoelens. Wanneer de sterke eerste gevoelens wegebben, kan je op een meer rationele manier aan de slag gaan met de feedback en ben je klaar voor de volgende stappen.
  • Durf extra uitleg te vragen! Vaak zit er meer achter de feedback.
    Wat bedoelt de ander precies? Heeft hij/zij eventueel voorbeelden om zijn feedback te verduidelijken? Probeer je zo goed mogelijk in te leven in het perspectief van de ander en probeer eerlijk en zelfkritisch naar jezelf te kijken.

En wat als je de feedback niet herkent?

Herken je de feedback niet? De eerste stap is altijd doorvragen, vraag meer uitleg en voorbeelden. Blijft ook daarna de feedback weinig herkenbaar, wees je er dan van bewust dat er achter de feedback steeds een behoefte of wens van de ander zit. In zo’n situaties kan het dus belangrijk zijn om hiernaar te polsen: wat zou de ander graag anders zien? Wat verwacht hij/zij concreet van jou?

Wat als je de feedback herkent? Hoe ga je nu verder?

Herken je de feedback wel? Dan is het ook goed om dit expliciet te benoemen.

Maak voor jezelf volgende afwegingen: is de feedback terecht? Wil ik hier iets aan veranderen? Indien het antwoord 2x ‘ja’ is, is het tijd om aan de slag te gaan.

Aan de slag met de ontvangen feedback

  • Je hoeft niet alles alleen te doen. Het is goed om voor jezelf een aantal concrete, haalbare voornemens op te stellen om het probleem aan te pakken, maar vraag daarnaast ook eens aan jouw omgeving of zij nog tips hebben voor jou. Vraag hen ook om jou erop te wijzen wanneer je het gedrag toch nog eens stelt, zodat je snel kan bijsturen. Dit laatste kan gerust op een speelse wijze. Denk maar aan de 1 euro-pot waarbij je telkens als je de deur vergeet te sluiten een euro in de spaarpot moet steken.
  • Bedank de ander voor de feedback en benadruk dat je hier steeds voor open staat. Alleen zo kan je blijven groeien
  • Het is natuurlijk geen evidentie, maar probeer jezelf eraan te herinneren dat negatieve feedback geen falen is, maar een kans om te groeien.

Merk je dat het krijgen van feedback een grote uitdaging blijft voor jou?

Dan kan een coach of een opleiding ‘recht op feedback: hoe kan ik mij als medewerker voorbereiden op een feedbackgesprek’ jou hierin verder laten groeien!

De opleidingen ‘recht op feedback: gesprekstechnieken voor beginnende leidinggevenden‘ en ‘helder communiceren’ kunnen jou dan weer helpen om zelf feedback op de juiste manier te formuleren.

Daarnaast kan je steeds contact met ons opnemen via info@apbvonk.be of op 050 40 34 50 om te bekijken wat wij voor jou kunnen betekenen.

Delen