Leidinggeven in tijden van verwarring en angst

Leidinggeven in tijden van verwarring en angst

Maak je het ook mee? Zelf bezorgd zijn en ook bij je teamleden angst en bezorgdheid zien? Vraag jij je af hoe je hier als leidinggevende goed kan mee omgaan?

7 tips om leiding te geven in deze coronatijden

Tip1: Neem tijd om naar je medewerkers te luisteren.

Denk niet te snel dat je advies of raad moet geven. Emoties willen beluisterd worden.

Maak gebruik van de LEO techniek: Luisteren, Empathie tonen en dan pas naar Oplossingen gaan.
Vat regelmatig samen en herformuleer, bijvoorbeeld: “heb ik het goed begrepen dat de meest stresserende momenten voor jou, de momenten zijn waarop iemand anders te dicht komt?”
Soms is het zelfs niet nodig om een oplossing aan te reiken.

Oprechte belangstelling tonen werkt deugddoend.

Tip 2: Help de medewerker verkennen.

Schenk aandacht in de breedte en in de diepte.
Exploreer en stel vragen die de ander toelaten om preciezer waar te nemen en te beschrijven. Bijvoorbeeld: op welke moment heb je angst ervaren? Wat gebeurde er toen? Wanneer heb je rust ervaren? Wat heeft jou geholpen om tot rust te komen?
Je kan aan een medewerker vragen om een soort emotie-dagboek bij te houden. Op deze manier krijgt een medewerker zicht op de uitlokkende factoren. Zo kan duidelijk worden dat de angst groter wordt nadat men extra informatie hoorde.
Tegelijk krijgt men ook zicht op de wijze waarop men opnieuw tot rust kan komen.
Vraag door op uitspraken van de medewerker.

Tip 3: Durf ook een eigen gevoelsreactie geven.

Het kan helpend zijn voor een medewerker om te horen dat jij ook wel angst ervaart. Let wel: de bedoeling is om de medewerker te ondersteunen, niet om het gesprek op jou te richten.

Tip 4: Besef dat geruststellen niet werkt.

Angst vraagt om erkend te worden.
Je hoeft de angst van de ander niet altijd te begrijpen, je kan enkel vaststellen dat hij er is.

Aangeven dat het niet nodig is om voor een bepaald iets angstig te zijn, helpt niet. Benoem wat je bij de ander ziet “ik hoor jou zeggen dat je het heel moeilijk hebt met deze situatie, ik zie ook dat dit allerlei zaken bij jou teweeg brengt. Dit moet niet makkelijk zijn.”
Aanvullend hierbij kan je de vraag stellen “wie of wat kan jou hierbij helpen?”.
Onderzoek de behoefte van de medewerker.

Tip 5: Ga met de medewerker op zoek naar zijn krachtbronnen.

Benoem de sterktes die je bij deze medewerker in het verleden zag en bekijk hoe deze in de huidige situatie kunnen ingezet worden.

Bijvoorbeeld: “ik zag jou in het verleden in moeilijke situaties rustig en kalm handelen. Hoe heb je dit toen aangepakt? Hoe zou het zijn om de aanpak die daar werkte hier nu ook toe te passen? Beeld je in dat je er in slaagt om….”

Tip 6: Leer de medewerker kijken vanuit een ander perspectief.

Soms kan het helpend zijn om samen met de medewerker te bekijken hoe anderen met de situatie omgaan. Ook leren omdenken kan rust brengen. Bijvoorbeeld: welk voordeel biedt de huidige situatie?

Hou er daarnaast ook rekening mee dat sommige medewerkers de eigen angst niet willen/durven tonen en daardoor soms hard naar anderen reageren. Soms kan het helpen om het woord angst te vervangen door bezorgdheid.

Tip 7: En last but nog least: draag ook zorg voor jezelf.

Je kan enkel goed zorgen voor anderen, wanneer je voldoende zorg draagt voor jezelf. Ga op zoek waar jij energie uithaalt, bekijk hoe je zelf je rust kan behouden. Misschien kan je inspiratie halen uit een van onze andere blogs.

Heb je extra ondersteuning nodig?

Om de West-Vlaamse non-profitsector te ondersteunen in deze bizarre en verwarrende tijden, bieden wij gratis online coachings aan tot eind april 2020.

Vul het contactformulier in, wij nemen snel contact met jou op.

Wil je leren hoe je helder en verbindend kan communiceren naar jouw team? Zoek je meer naar feedbacktechnieken? Krijg je graag tips hoe je jouw rol als coach kan opnemen? Zoek je zelf een luisterend oor om jouw angsten te bespreken?

Neem vrijblijvend contact op, wij contacteren jou nadien snel voor een gratis persoonlijke coaching.


Info: het boek Inspirerend coachen van Jef Clement bood inspiratie voor deze blog.

Delen