Ik ben angstig en blokkeer

Ik ben angstig en blokkeer

De situatie waarin we ons momenteel bevinden roept bij heel wat mensen angst op. Je bent niet alleen! We worden geconfronteerd met een onzichtbare vijand.

6 tips om met je angst om te gaan

1. Praat erover

Angst is een gezonde reactie. Laat angst toe. Durf je bekommernis te delen met anderen. Ventileren helpt, zeker wanneer de ander goed kan luisteren. Zoek je een goede buddy. Probeer ook visueel contact te hebben.
Elkaar kunnen zien, zelfs al is het online, vermindert het gevoel van eenzaamheid.

2. Buig je belemmerende gedachten om naar helpende.

Wanneer angst verandert in paniek is de kans groot dat je terugvalt op je overlevingssystemen.
Dit houdt in dat de ene wil vluchten (zich opsluiten in huis, anderen mijden,..) de ander wil vechten (op zoek gaan wat je nog allemaal kan doen) en nog iemand anders verstijft (je kijkt toe en merkt dat je niet tot handelen komt).

Gelukkig kunnen we als mens nog iets anders, namelijk anders gaan denken. Volgende aanpak vanuit de rationeel emotieve theorie (RET) kan hierbij helpen:

a. Stel je de vraag of je gedachte realistisch is.
Bijvoorbeeld je denkt: misschien word ik wel ziek

b. Onderzoek of je gedachte belemmerend of helpend is.
Een belemmerende gedachte doet angst toenemen

c. Buig je belemmerende gedachte om naar een helpende gedachte:
ik hou mij aan de maatregelen waardoor de kans dat ik ziek word kleiner is

3. Besef dat wat je voedt, groeit.

Wees je ervan bewust dat je sneller aandacht hebt voor alles wat jouw angst versterkt/bevestigt.
Zoek afleiding en richt je aandacht niet enkel op de zaken die je angst inboezemen, neem ook voldoende tijd om oog te hebben voor positieve zaken: de zon die schijnt, een muziekje waar je rustig van wordt, tijd om met de kinderen door te brengen,..

4. Raadpleeg enkel betrouwbare nieuwsbronnen en controleer ze niet teveel op een dag.

Hoewel je misschien graag op de hoogte bent van de laatste evoluties kan het nu net goed zijn om de hoeveelheid informatie te doseren.
Beperk het zoeken naar nieuws tot een tweetal momenten per dag. Raadpleeg steeds dezelfde betrouwbare bronnen.

5. Kom tot rust voor het slapen gaan.

Nog een laatste check rond de stand van zaken rond het coronavirus op je smartphone kan ervoor zorgen dat je geen oog dichtdoet.
Ga op zoek wat jou ontspant en neem hiervoor tijd. Voor de ene is dit een boek lezen, voor de ander een yogaoefening, voor nog iemand anders een warm bad, een theetje drinken…

6. Richt je aandacht op zaken waar je controle over hebt.

Dit vermindert je gevoel van machteloosheid.
Het volgen van de aangegeven richtlijnen kan hierbij een leidraad bieden. Een overzicht van de maatregelen kan je vinden op https://www.infocoronavirus.be/nl/.

Heb je nood aan extra ondersteuning?

Om de West-Vlaamse non-profitsector te ondersteunen in deze bizarre en verwarrende tijden, bieden wij gratis online coachings aan tot eind april 2020.

Vul het contactformulier in, wij nemen snel contact met jou op.

Delen