
- +32 50 40 34 50
- [email protected]
Vonk voorziet in een specifiek in-huis aanbod voor personeelsleden in de zorgsector. De onderwerpen richten zich naar alle personeelsgroepen die actief zijn binnen de zorgsector. De inhoud van de opleiding wordt op maat van de groep en het OCMW opgemaakt. Thema’s kunnen over één of meer sessies lopen. Een sessie duurt minimaal 3 uur.
Je kan er als organisatie ook voor kiezen om projectmatig te werken rond een bepaald thema. Hierbij werken we op maat van de organisatie een project uit. Een project kan over meer jaren lopen en altijd verdiept worden, afhankelijk van de noden van de organisatie.
Hoe geeft u een opmerking?
In de omgang met collega’s is het belangrijk uw eigen mening te formuleren met respect voor het standpunt van de andere en met het oog op het behoud van een positieve werkrelatie.
U leert in deze opleiding hoe u feedback of kritiek op een opbouwende manier kan geven.
Wat bij conflicten?
‘Ik vermijd het liefst conflicten, want die komen de sfeer en de werkrelaties niet ten goede’… een uitspraak die wel vaker gebruikt en gehoord wordt.
Het conflict uit de weg gaan of het toedekken laat het probleem niet verdwijnen. We stellen de zaak uit, in de hoop dat het tij wel zal keren…
Wat een conflict is, hoe het ontstaat en hoe u ermee om kan gaan, leren we in deze opleiding.
Hoe werkt u goed samen?
Als u in de zorgsector werkt, hebt u naast uw specifieke beroepskwalificaties nood aan vaardigheden om in groep te werken. Deze vorming is bedoeld om u inzicht te geven in de positie of rol die u kan innemen in groep, en in de manier waarop u uw inbreng kan optimaliseren.
We staan stil bij vragen als:
We vertrekken vanuit de eigen werkrealiteit. We formuleren het doel en kijken wat de belemmeringen zijn bij de samenwerking. Wat zijn de sterke kanten, welke extra ondersteuning is er nodig?
Wat kan, mag, moet u … tijdens een functionerings- en evaluatiegesprek met uw chef?
Leidinggevenden zijn meestal opgeleid om functionerings- en evaluatiegesprekken te voeren. Ze weten hoe ze zich kunnen voorbereiden, hoe het gesprek te structureren. De doelstellingen die ze willen bereiken zijn bekend….
Daarbij verwachten ze een ernstige inbreng van hun medewerker.
Wat precies een functioneringsgesprek is, wat de bedoeling ervan is, waarover gesproken kan worden, wat een evaluatiegesprek inhoudt, hoe u zichzelf kan evalueren… zijn onderwerpen die aan bod komen in deze opleiding.
Hoe formuleert u uw mening?
Meedelen aan de chef dat u een betere manier hebt gevonden om die maaltijdbedeling tot een goed einde te brengen…
Vragen aan de chef of u een opleiding kan volgen…
Tegen de mening van uw directe leidinggevende ingaan…
Hoe doet u dat nu het best? Hoe kan u uw mening kwijt op een duidelijke en klare manier?
In deze sessie oefent u om uw ideeën, meningen, opvattingen helder en assertief te formuleren… en ondervindt u wat het effect ervan is.
Bestaan “lastige” bewoners?
Is Marietje van kamer 102 lastig, of vinden wij het lastig om elk half uur naar haar kamer te moeten lopen?
Hoe kijken we aan tegen het gedrag van onze bewoners?
Wat zijn hun verwachtingen en hoe gaan we ermee om?
Wat verwachten wij zelf?
Deze sessie brengt tips en suggesties over bovenstaande vragen. Of hoe u een last lichter kunt maken.
Omgaan met culturele verschillen
In de toekomst zal de zorgsector steeds meer geconfronteerd worden met culturele verschillen. Tijdens deze sessie staan we stil bij wat de typische kenmerken zijn van andere culturen en hoe we daar het best mee omgaan.
Verwachten we dat de bewoners zich aan ons aanpassen of passen wij ons aan aan de bewoners? Samen gaan we op zoek naar de beste oplossing.
Omgaan met agressie
Medewerkers in de zorgsector worden af en toe geconfronteerd met agressief gedrag… We weten niet altijd hoe hier goed mee om te gaan. We worden zelf agressief, onzeker of bang… Deze gevoelens belemmeren ons om de situatie écht goed aan te pakken.
Deze vaardigheidstraining leert u controle te krijgen over de situatie zonder zelf agressief te handelen. Zo blijft communicatie met de agressieve andere mogelijk.
Volgende vragen komen aan bod:
Wilt u een maximaal effect halen uit deze training dan is het aangeraden hiervoor een 2-tal dagen uit te trekken. We werken vanuit de praktijksituaties van de deelnemers.
Omgaan met emoties
Zorgverleners worden vaak met emoties geconfronteerd, zowel bij zichzelf als bij de bewoner. We denken hierbij aan angst, verdriet, boosheid,…Het is niet altijd makkelijk hiermee om te gaan. In de opleiding leren we emoties herkennen. We zoeken tegelijk naar mogelijke manier om met deze emoties om te gaan, zowel bij onszelf als bij anderen.
Omgaan met diversiteit
We leven in een samenleving waar de bevolking veel verschillen toont: laaggeschoolden, hooggeschoolden, mensen uit de meest uiteenlopende subculturen en mensen uit alle hoeken van de wereld.
Ook in de zorgsector krijgen we te maken met een enorme variatie achtergronden, waarden en normen, zowel bij de klanten en hun familie als bij collega’s.
De ervaring leert dat het niet altijd eenvoudig is om met die diverse groepen om te gaan. Tijdens deze opleiding staan we stil bij de verschillen waarmee u geconfronteerd kan worden, bij de eigen identiteit en diversiteit in het algemeen. Vervolgens denken we na over wat cultuur is. Ten slotte leren we aan de hand van oefeningen welke basishoudingen belangrijk zijn in de communicatie met de diverse klanten.
Gesprekspartner of noodzakelijk kwaad?
Bij de opname wordt niet alleen de bejaarde opgenomen, we nemen ook de familie op. Als verzorgende is het belangrijk om na te gaan wat de verwachtingen zijn van de familie tegenover de verzorgenden en omgekeerd.
Hoe kunnen we op elkaar inspelen en een goede communicatie tot stand brengen?
Welke verklaringen zijn er voor het gedrag van bepaalde families?
We gaan op zoek naar een oplossing voor de families uit de eigen praktijk.
Hoe spreekt u hen aan?
Hoe drukt u zich duidelijk uit?
Hoe beantwoordt u de telefoon?
In dit aanbod komen volgende vier luiken aan bod:
We staan in deze sessie stil bij de eigen moeilijke situaties.
Hoe rapporteert u? Wat schrijft u in het zorgdossier? Wat komt in het overdrachtboek? Hoe maakt u een nota voor de arts?
In deze sessie leert u hoe u op een correcte, nauwkeurige en toegankelijke manier schriftelijke boodschappen formuleert. De vorm en de inhoud van de schriftelijke boodschappen moeten afgestemd zijn op de lezer voor wie de boodschap bedoeld is.
Hoe vergaderen we?
Wat brengt u in?
Hoe maakt u een goed verslag?
Overleggen, afstemmen, problemen oplossen, meningen uitwisselen, brainstormen… redenen genoeg om te vergaderen en nog eens te vergaderen. Misschien allemaal goed bedoeld, maar niet altijd effectief. Hoe vaak gebeurt het niet dat lange vergaderingen leiden tot vage afspraken, dat de echt belangrijke punten nà de vergadering worden besproken, dat mensen afhaken en niet meer komen opdagen op de vergadering … ?
In deze sessie leert u op een gestructureerde en doelgerichte manier te vergaderen, hoe deelnemers maximaal betrokken kunnen worden, en aan welke voorwaarden een goed verslag voldoet.
Contacteer ons vrijblijvend met jouw vraag. In een persoonlijk gesprek verkennen wij jouw vraag en behoeften. Vervolgens werken wij een offerte op maat uit.
Contactpersoon: E [email protected] of T 050 40 34 52.
Koning Leopold III-Laan 41
B-8200 Brugge
Telefoon: +32(0)50 40 34 50
Email: [email protected]
BTW/ondernemingsnummer:
BE 0666.654.175
Rekeningnummer:
IBAN BE80 0682 4016 7377
(Belfius BIC GKCBEBB)
Copyright © 2020 APBVonk- All rechten voorbehouden
Noodzakelijke cookies zijn essentieel om de website correct te kunnen gebruiken. Deze categorie bevat enkel de basis functionaliteiten en beveiligd ook deze website. Deze cookies slaan geen gegevens op.
Alle cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van gebruikers te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingesloten inhoud, worden niet-noodzakelijke cookies genoemd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw browser worden geplaatst.
Functionele cookies helpen bij het uitvoeren van bepaalde functionaliteiten, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
YSC | session | Deze cookies worden geplaatst door YouTube en worden gebruikt om de weergaven van embedded video's bij te houden. |
Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, de verkeersbron, enz.
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
_ga | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors. |
_gid | 1 day | This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the wbsite is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages viisted in an anonymous form. |
Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties te bieden.
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
IDE | 1 year 24 days | Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile. |
test_cookie | 15 minutes | This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 1 maand | Deze cookie wordt geplaatst door Youtube. Wordt gebruikt om de informatie van de ingesloten YouTube-video's op een website bij te houden. |
Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
CONSENT | 16 years 10 months 10 days 16 hours | No description |
cookielawinfo-checkbox-functional | 1 jaar | De cookie wordt ingesteld door GDPR cookie-toestemming om de toestemming van de gebruiker voor de cookies in de categorie "Functioneel" vast te leggen. |
cookielawinfo-checkbox-others | 1 year | No description |
quform_session_bc22712aa616888e017c412ab6c6d6dc | session | No description |
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
_ga_DT11QS6PR3 | 2 years | No description |
_gat_gtag_UA_86882396_1 | 1 minute | No description |
cookielawinfo-checkbox-other | 1 year | No description |
quform_session_ae74da89ecbbf196a6a81a711892de84 | session | No description |