3 tips voor een heldere communicatie

onthaal (2)

Waarom denken we dat we helder en duidelijk zijn,
terwijl blijkt dat de ander ons soms toch niet begrijpt?

Communiceren doen we elke dag, elk moment, zelfs wanneer we “niets” zeggen.

De Oostenrijks-Amerikaanse psycholoog Paul Watzlawick heeft het eerder al wetenschappelijk bevestigd: “Je kunt niet niet communiceren.”

Probeer maar eens zo neutraal mogelijk te wezen in je houding, je mimiek, … Toch sijpelen er allerlei signalen naar buiten die anderen kunnen interpreteren als “nieuwsgierig”, “verward”, “rustig”, …

Zo zend je soms onbewust een andere boodschap uit dan je zou willen.

Tip 1: Zorg voor een concrete waarneming van het gedrag, in plaats van deze te interpreteren.

Bijvoorbeeld: jouw collega is stiller dan anders op het werk vandaag.

  • Interpretatie: “Hij heeft wellicht een drukke dag. Ik zal hem maar niet storen.”
  • Oordeel: “Hij maakt zelfs de tijd niet om een goeiemorgen tegen mij te zeggen.”
  • Waarneming: eigenlijk weet je als buitenstaander niet wat er aan de hand is. Misschien heeft hij wel ruzie gehad thuis, of misschien heeft hij veel werk, of misschien is er ook helemaal niets? Het enige wat je ziet, is dat hij minder zegt dan anders.

We toetsen hetgeen we zien best eerst even af alvorens conclusies te trekken: “Ik merk dat je stiller bent dan anders? Is er iets?”

Tip 2: Spreek vanuit jezelf: de “IK”-boodschap

Kritiek ontstaat doordat jouw wens niet zo goed strookt met de wens van de ander. Jullie willen beiden iets anders. Jullie wens is verschillend. De ene wil bijvoorbeeld direct aan het rapport beginnen, de ander laat de opdracht liever nog even bezinken.

Om jouw kritiek voldoende helder en assertief te uiten, start je best vanuit jezelf. Wat doet het gedrag  (waarneming!) van de ander met jou? Wat zou je eigenlijk willen?

Bijvoorbeeld: Jouw collega komt een halfuur te laat aan op het werk. Jij staat er alleen voor om de hele leefgroep op te starten.

  • Waarneming: “Ik merk dat je vandaag een halfuur te laat was op het werk.”
  • Gevoel: “Dat maakt me nerveus, gezien ik dan de opstart van de dienst alleen moet doen en dat veel werk is.”
  • Behoefte: “Ik vind het belangrijk dat we de opstart samen doen, zodat we efficiënt kunnen werken.”

Tip 3: Vergeet de ander niet.

Om te communiceren, ben je altijd minimum met twee.

Het concept “verbindende communicatie” van Marshall Rosenberg stelt empathie in het communicatieproces voorop. Jouw boodschap heeft een effect op de ander. Wanneer we kritiek krijgen, nemen we dat soms snel persoonlijk op. We zijn geneigd te denken dat de ander ons als persoon niet leuk vindt. En dat komt natuurlijk hard binnen.

Vergeet de ander dus niet! Toets actief af hoe jouw feedback/vraag/kritiek aankomt bij de ander. Misschien is de feedback die je gaf wel volledig nieuw voor de ander, of is het helemaal niet zo bedoelt.

Zoek daarom samen naar een oplossing. Maak een verzoek en toets af. In het voorbeeld hierboven zou je bijvoorbeeld kunnen voorstellen:

  • Verzoek: “Zou je vanaf morgen op tijd kunnen zijn?”

Indien de collega dat ziet zitten, heb je samen een oplossing gevonden.
Zo niet, dan zoek je samen verder.

Meer informatie?

Heb je meer interesse in hoe je jouw boodschap krachtig en verbindend kan overbrengen? Volg dan onze vorming “Helder communiceren”.

Deze vind je wellicht ook leuk