9 tips voor de opmaak van een digitale nieuwsbrief

9 tips voor de opmaak van een digitale nieuwsbrief

Wil je aan de slag gaan met een digitale nieuwsbrief en zoek je een leidraad? Of heb je al jaren een nieuwsbrief en wil je die eens kritisch bekijken? Waarom nog e-mailen in tijden van sociale media? Wij zochten de antwoorden op in het boek ‘Digitale nieuwsbrieven’ van onze freelancetrainer Kristof D’hanens.

Waarom nog een digitale nieuwsbrief?

Richt jij je vooral op jongeren, dan zitten die inderdaad meer op sociale media. Maar vergeet niet dat sociale media geregeerd wordt door algoritmes! Enkel de berichten waarvan het netwerk denkt dat ze relevant zijn voor de lezer, komen op de startpagina. De kans bestaat dus dat je jouw publiek niet bereikt.

Een e-mail komt altijd bij de lezer terecht. Maar wordt die wel gelezen? Komt deze niet in de spambox terecht? Of wordt deze niet verwijderd, zonder te lezen? Zorg daarom dat jouw nieuwsbrief opvalt tussen de vele e-mails.

Vergroot de kans om je lezer te bereiken, met deze tips:

Zorg dat je nieuwsbrief niet als spam gezien wordt.

Wist je dat als verschillende lezers je nieuwsbrief markeren als ‘ongewenst’, de kans bestaat dat je nieuwsbrieven standaard in de spam terechtkomen bij alle lezers? Zorg dus voor inhoudelijk interessante mails.

Mail net genoeg om het groepsgevoel bij je publiek te verstevigen, maar zonder te spammen.

Denk dus na over welk doel jouw nieuwsbrief heeft (groepsgevoel opwekken, verkopen, informeren, entertainen) en zorg voor een goede mix hiervan, zodat elke lezer zijn gading vindt.

Varieer in het type content dat je brengt.

Ja, natuurlijk schrijf je wervend, maar durf breder te gaan. Wat dacht je van een interview, een quiz, een getuigenis, een sfeerverslag?

Plaats niet teveel items in je nieuwsbrief, dat maakt je brief zwaar.

Beter 2 nieuwsbrieven met 4 items dan 1 met 8.

Verwijder de abonnees die een jaar lang de nieuwsbrief niet openden.

Dat is beter voor alle partijen, je valt de abonnee niet langer lastig met mails die niet interessant zijn voor hem. Jij betaalt per abonnee, waarom dan betalen voor een abonnee die de nieuwsbrief niet leest?

Zorg voor voldoende witruimte in je tekst.

Vergeet niet, lezen op een scherm is vermoeiender dan op papier. Zorg voor voldoende witruimte en een heldere beknopte tekst, zodat de ogen van de lezer getrokken worden naar wat belangrijk is.

Controleer de leesbaarheid.

Meer en meer nieuwsbrieven worden op een smartphone of tablet gelezen, test je nieuwsbrief uit of deze ook op een kleiner scherm leesbaar is, aanklikbaar is en een mooie lay-out behoudt!

Zorg voor een goede, beknopte onderwerpregel.

Benoem ook het voordeel voor de lezer.

Laat je lezer altijd doorklikken naar je website.

Hou de tekst in je nieuwsbrief kort, bewaar de uitgebreide info voor je website. Zorg voor een duidelijke en aantrekkelijke call to action. Niet ‘klik hier’, geen lange zinnen. Hou het kort en krachtig.

Zelf aan de slag met je nieuwsbrief?

Leuk zo’n tips, denk je waarschijnlijk, maar hoe weet je nu of deze tips ook op jouw doelpubliek van toepassing zijn?

Er is maar 1 manier om dat te weten, de A/B test.

Stuur je nieuwsbrief naar 10% (A) van je lezers in de oude stijl en naar 10% (B) in een aangepaste stijl/tijdstip/lay-out (wat je ook wil testen. Test wel maar 1 parameter per keer). Bekijk welke het meest succesvol was en stuur nu deze naar de overige 80% van je lezers.

Let wel, trek nooit conclusies na 1 test, doe deze test verschillende keren, voor een optimaal resultaat.

Liever alles vernemen tijdens een opleiding?

Wil je er alles over weten? Kristof en zijn collega’s verzorgen meerdere communicatie-opleidingen bij ons, ontdek ze op onze website. Je krijgt de tips uit eerste hand aangeleerd en kan ze meteen omzetten in de praktijk.

Op 26 februari organiseren we specifiek de opleiding ‘‘Bereik meer publiek met jouw digitale nieuwsbrief‘.  Voor wie al een digitale nieuwsbrief heeft, maar die wil optimaliseren en beter gaan inzetten voor meer resultaat.

Benieuwd naar het boek?

Onze freelance trainer Kristof D’hanens schreef het boek ‘Digitale nieuwsbrieven’. Wij haalden onze inspiratie voor deze blogpost uit dit boek. Het boek bevat nog veel meer tips en geeft heel wat informatie met goede voorbeelden uit de praktijk.

Wil je graag het boek aankopen? Dat kan via de uitgeverij Politeia.

 

Delen