Hoe maak je als leidinggevende van elke dag complimentendag?

Hoe maak je als leidinggevende van elke dag complimentendag?

Als leidinggevende is het belangrijk om tussentijdse feedback te geven aan je medewerkers. Neem niet éénmaal per jaar tijd om met hen samen te zitten, maar benoem tussendoor de positieve zaken en geef dus als het ware het hele jaar door complimentjes.

Een complimentje kan je mondeling geven of schriftelijk. Doe je het graag op papier? Dan kan je gebruik maken van onze complimentenkaartjes:

Ik bewonder jou omdat …

Jouw positieve ingesteldheid werkt aanstekelijk!

Wat ben je een goede collega, omdat …

Dat heb je goed gedaan, omdat…

Een compliment is persoonlijk en moet gemeend zijn, tips rond wat je als compliment kan zeggen, kunnen we dus niet geven. We geven je wel graag tips over hoe je feedback kan verwoorden.

5 tips om feedback te verwoorden

  • Praat altijd in de IK-vorm. Dat komt meer gemeend over.
  • Zorg dat je compliment specifiek en gemeend is. Verwijs daarom naar concrete situaties en gedrag dat je hebt opgemerkt.
  • Je wil een volledig team in de bloemetjes zetten? Leuk, maar vergeet niet dat een persoonlijk compliment veel beter aanvoelt. Geef dus niet enkel een compliment aan het volledige team, maar geef een compliment aan elke persoon van dat team.
  • Sommige collega’s krijgen liever een compliment in de luwte, andere liever tijdens een vergadering, hoe hier rekening mee.
  • Overdrijf niet met complimenten. Regelmatig een ‘bedankt’ en ‘goed gedaan’ doen al veel plezier. Zorg dat je uitgebreide compliment geloofwaardig blijft.

En wat met negatieve feedback?

Benadruk eerder het gedrag van iemand dan zijn persoon

Het is belangrijker te refereren naar wat iemand doet dan commentaar te geven over hoe iemand is.  Zo vermijd je dat iemand zich aangevallen voelt op zijn persoon.

Benadruk meer hoe iemand zich gedraagt i.p.v. te spreken over een bepaald type

Gedrag is geen ‘zwart/wit’ fenomeen maar kent gradaties. Zeg niet van iemand dat zij autoritair is, maar dat zij zich op een meer autoritaire wijze gedroeg.

Spreek over gedrag hier en nu i.p.v. gedrag over het algemeen

Wat mensen doen heeft altijd te maken met een bepaalde situatie. Wil men iemands doen en laten begrijpen dan moet men ook met deze situatie rekening houden. Het is niet omdat iemand in een bepaalde situatie zich op een bepaalde manier gedraagt dat hij zo is. 

Stimuleer het onderzoeken naar alternatieven

Hoe meer aandacht gaat naar mogelijke alternatieven voor het bereiken van een bepaald doel, hoe groter de kans dat de beste oplossing gevonden wordt. Door dit samen met de ander te doen voelt deze zich ook mede-eigenaar van de afspraken die uiteindelijk worden gemaakt.

Vermijd nooit en altijd

“Je werkt je dossiers nooit tijdig af,” levert bijna zeker een reactie van de ander dat hij vorige week wel de deadline haalde. Benoem daarom de specifieke gebeurtenis eerder dan over nooit en altijd te spreken.

 Dubbele boodschap

Wanneer iemand iets zegt dat je niet verwacht, is het belangrijk om te weten waarom hij die boodschap geeft. Je kunt dan bijvoorbeeld aangeven: ‘Ik schrik van wat je zegt en wil graag horen waarom je dit zegt.” Zo krijg je een beter zicht op het probleem en is het eenvoudiger om tot een geschikte oplossing te komen.

Meer weten?

Tijdens de opleiding helder communiceren leer je verbindend en geweldloos te communiceren.

Onze complimentenkaartjes:

Ik bewonder jou omdat …

Jouw positieve ingesteldheid werkt aanstekelijk!

Wat ben je een goede collega, omdat …

Dat heb je goed gedaan, omdat…

Delen